Drukuj

Z ostatniego wpisu dowiedziałeś się co nieco o kontenerach morskich. Znasz już ich rodzaje oraz skróty, jakie się stosuje, poruszając się w tym temacie. Dziś czas przybliżyć kolejne zagadnienie związane z kontenerami z Chin, a jest to drobnica morska.

 

Dla kogo drobnica morska?

Drobnica morska (LCL, ang. less container load) najlepiej sprawdzi się dla drobnych importerów lub firm, które kupują mniejsze partie towarów w różnych miejscach i różnym czasie. Będzie idealne dla ładunków od kilkudziesięciu – kilkuset kilogramów do (przy ładunkach o małej objętości) kilku ton. Jeżeli ładunek jest większy (cięższy lub o znaczniejszej objętości), warto zastanowić się nad wykupieniem kontenera 20 ft.

 

Ile to kosztuje?

Koszty frachtu drobnicowego są liczne w odniesieniu do wagi i objętości w zależności od rodzaju towaru. Główną podstawą obliczeń jest większa z miar: objętość w metrach sześciennych lub waga brutto w tonach. Co to oznacza? Na przykład importer kurtek puchowych rozliczony będzie na podstawie objętości towaru, natomiast importer łożysk na podstawie ich wagi. Za minimalną sensowną wagę ładunku zwykło się przyjmować przynajmniej kilkadziesiąt kilogramów.

 

Gdzie wędruje drobnica morska?

Drobnica morska wędruje do magazynu konsolidacyjnego (CFS, ang. container freight station). W magazynie ładuje się do jednego zbiorczego kontenera towary dla różnych odbiorców, a następnie wysyła do portu docelowego, gdzie w magazynie portowym następuje wyładunek i dekonsolidacja. Dlatego drobnica morska może dotrzeć do Ciebie po dotarciu do portu przeznaczenia w czasie dłuższym o 3-4 dni robocze niż czas, w którym dotarłby do Ciebie cały kontener morski.

 

Kolejny wpis poświęcimy na rozszyfrowanie skrótów: FOB, CIF oraz EXW.